.

זה הזמן לחידוש \ רכישת מנוי לאוריגאמטריה
לשנת תשפ"ד

אוריגאמטריה נמצאת בכל מסלולי הבחירה
במערכת גפן

  נושא המרובעים בתכנית אוריגאמטריה לכתות א-ו

ד"ר ג'וני אוברמן  &  מירי גולן

תלמידים הלומדים עם תכנית אוריגאמטריה
בפרט בנושא של מרובעים יכולים להגיע
להכללות, הקשת דבר מתוך דבר, לקשר דברים
כאשר הם מתנסים בקיפולים ופועלים עליהם.

מבוא

 הוראת נושא המרובעים במסגרת לימודי גיאומטריה בכתות א-ו מתבצעת לאורך רצף של פעילויות                             בכתות א', ג', ד', ה'.

נושא המדידות במרובעים נלמד בכל הכיתות כאשר במסגרת נושא זה נלמדים שלושה מושגים יסודיים –אורך,            שטח והיקף.

תוך כדי הקיפולים התלמידים עושים רפלקציה על פעילותם ומסוגלים להגיע לרמת הפשטה של המושגים                      הגיאומטריים הקשורים עם מרובעים. לכל דרגת כיתה יש מגוון אפשרויות לבצע פעילויות המפתחות חשיבה                  גיאומטרית הקשורה עם מרובעים.

 ◊  במסגרת לימודי מדידות במרובעים בכתות א-ו  לומדים נוסחאות לחישוב של היקף ושטח של מרובעים.

 אתר אוריגאמטריה www.origametria.co.il

______________________________________________________

כיתה א

נקודת המוצא בשעורי אוריגאמטריה היא התייחסות למושג מצולע. בהמשך השעורים מתרחב מושג המצולע לקבוצת המרובעים-זיהוי, קיפול והרכבה, מרובעים קמורים וקעורים עם התייחסות מיוחדת לאורכי צלעות של המרובע המאפשרים הרכבת וקיפול מגוון מרובעים.

בשימוש המודד התלמיד מבחין בשוני באורכי צלעות בלי שימוש של יחידת מדידה מוסכמת בשלב ראשון. בסיום השעורים בנושא מרובעים מודגשים המרובעים מלבן וריבוע ובנוסף להתייחסות לאורכי הצלעות יש פיתוח תפיסה אינטואיטיבית של זווית ישרה בעזרת המודד.

 בסיום לימודי הנושא בכיתה א התלמיד יכיר ויזהה מצולעים במישור במצבים שונים. כמו כן יזהה מצולעים, דמיון ושוני בין המצולעים. התלמיד יכיר את המונחים:מצולע, משולש, מרובע, מחומש,...צלע,קדקוד.

קישור לשיעורים של כיתה א 

קישור למשימות תרגול לכיתה א 

______________________________________________________

כיתה  ב

◊  מוקד הלימודים בכתה ב הוא נושא הגופים אך כדי לפתח תובנות בנושא זה על התלמידים להכיר היטב                   את נושא המצולעים והמרובעים.

 בכדי ללמד את נושא  השיקוף או הזזה בטרנספורמציות וגם נושא של אורך ושטח במדידות על המורה  לחזור על     חלק משעורי מרובעים של כתה א'.

◊ בכיתה ב יש אימון נוסף בקיפול והתייחסות לצורות המלבן והריבוע החשובים בלימוד המושג של שטח.

על  המורים בכיתות  א/ב לשקול את חלוקת השעורים של אוריגאמטריה הקשורים עם מצולעים ומרובעים בהתאם  לעומסי הוראה בכיתות אלו. 

קישור לשיעורים של כיתה ב

קישור למשימות תרגול לכיתה ב

______________________________________________________

כיתה  ג

◊ בכיתה ג עולם המרובעים מתרחב והתלמיד עושה הכרה של צורת המקבילית, מעוין, טרפז ודלתון. כעת שעורי           אוריגאמטריה מאפשרים לתלמיד לבחון את אותן תכונות שנלמדו בעזרת מגוון של קיפולים.

בחקר בשלב ראשון בשעורי פירוק והרכבה של משולשים התלמיד נפגש עם המקבילית והטרפז. לאחר מכן מודגם המעבר מהריבוע למלבן עם שמירת המקבילות. בהמשך הקיפולים עדיין שומרים על מקבילות כאשר התלמיד מקפל מקבילית ומעוין.

◊ בשיעור חקר מצולעים הקיפולים מביאים את התלמידים למעבר מהריבוע לדלתון ולמעוין. בתוך כל השעורים               הם בוחנים אנכיות ושוויון צלעות בצורות שהתקבלו מהקיפולים.

 בפירוק והרכבה התלמיד יוצר מעוינים וטרפזים בעזרת משולשים שווה שוקיים מקופלים. כמו כן התלמיד מרכיב           את הדלתון המקופל ממשולשים שווה שוקיים.

במשימות המצורפות לשעורים התלמיד מתמודד עם בניית מרובעים בהתאם לדרישות מסוימות. לדוגמה-איך             עוברים  ממלבן לטרפז ישר זווית בעזרת קיפול אחד.

בסיום לימודי נושא המרובעים בכיתה ג התלמיד יכיר את תכונותיהם וישתמש במושגים של צלעות מקבילות וצלעות מאונכות וזיהוי השונה והדומה במרובעים הבאים: ריבוע, מלבן, מקבילית, מעוין ודלתון.

 קישור לשיעורים של כיתה ג 
  קישור למשימות התרגול לכיתה ג

______________________________________________________

  כתה ד

  התלמידים יעמיקו בניתוח תכונות של מרובעים המאפשרות התחלת מיון מרובעים לקראת קביעת קשרי הכלה.

◊ התלמיד נפגש עם תכונה נוספת של מצולעים-מושג האלכסון. הדינמיות של הנייר המקופל בידי התלמיד, הכרת            המושג של קדקודים נגדיים מביא אותו לתובנה שהמכוונות (אוריינטציה) של האלכסון אינה רלוונטית אלא                    החיבור בין קדקודים נגדיים במרובע.

 בשיעורי אוריגאמטריה התלמיד נפגש עם האפשרות לבניית מרובעים לא רק לפי שוויון צלעות, מקבילות אנכיות             אלא ניתן להרכיב את המרובעים גם לפי אלכסונים נתונים.

 ניתנים שעורים עם דגש על המלבן והריבוע והתכונות המשותפות-כל זה כהכנה ללימוד בכתה ו' בנושא של                 תיבות, קובייה ומנסרות ריבועיות ומרובעות.

 בשיעורי אוריגאמטריה התלמידים יזהו ויחקרו את הסימטריות גם שיקופית וגם סיבובית של המרובעים השונים.

קישור לשיעורים של כיתה ד 

קישור למשימות תרגול כיתה ד 

______________________________________________________

  כיתה ה 

◊ התלמיד מסיים את לימודי נושא המרובעים לאחר לימוד קודם של מושג הזווית.

שיעורי אוריגאמטריה מובילים את התלמיד למיון כל מגוון המרובעים לפי שלוש קבוצות מיון:

1. התכונות של מקבילות צלעות, אנכות צלעות, צלעות סמוכות, צלעות נגדיות, שיוויון צלעות ושיויון זוויות.

2. האלכסונים במרובעים: שיוויון אורך, אנכיות, חצייה של אלכסונים והזוויות בקדקודים הנגדיים.

3. טרנספורמציות וסימטריה (נושאים הנלמדים עם שיעורי אוריגאמטריה בכיתות א-ה).

◊ בסיום כיתה ה התלמיד יסיים חקירת תכונות של משפחת המרובעים, שימוש בקשרים בין ריבוע, מעוין, מלבן ומקבילית. ובניה וזיהוי של גובה במשפחת המקביליות.

קישור לשיעורים של כיתה ה

קישור למשימות תרגול כיתה ה 

______________________________________________________

  כתה ו'

במסגרת לימודי המנסרות והתיבות יש חשיבות לחזור על  נושא המרובעים ותכונותיהם לקראת לימודי המשך    בכיתה ז.

 קישור לשיעורים של כיתה ו

  קישור למשימות תרגול כיתה ו

______________________________________________________

      בסיכום לימודי נושאי המרובעים  בכיתות א-ו בשילוב תכנית אוריגאמטריה מגיע התלמיד  לתחושה ותפיסה מרחבית עשירה, מגוונת וגמישה.

סרטון קצר  מאוריגאמטריה לקיפול סירה וחקר הטרפז 

052-4267479 | 052-4267484 

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.